وبلاگ  /  گردش و تفریح  /  7 باید و نباید در عکاسی از خوراکی ها

7 باید و نباید در عکاسی از خوراکی ها

نوشته شده توسط علی فرازنده ، 24 اردیبهشت 1396
وبلاگ / گردش و تفریح
علی فرازنده • 24 اردیبهشت 1396 • 10156

7 باید و نباید در عکاسی از خوراکی ها

گردش و تفریح
اگر صاحب رستوران و کافه ای در شهر هستید حتماً تا الان به عکاسی حرفه ای از کسب و کار خودتان و عکس هایی از خوراکی ها و غذا ها و محیط رستوران و کافه خود فکر کرده اید. اگر در حال بازاریابی و جذب مشتری جدید برای کافه و رستوران خود هستید ، عکس مناسب بر روی یکی از صفحات پارس لیست و اینستاگرام یکی از مهمترین موارد برای جذب مشتری های جدید است.
اگر میخواهید عکاس حرفه ای استخدام کنید یا اگر میخواهید خودتان دست به کار شوید و عکس های حرفه ای از کسب و کار خود بگیرید ، این مقاله به شما نشان میدهد که چگونه عکس های حرفه ای تهیه کنید و یا از کیفیت عکس های عکاسی که استخدام کرده اید مطمئن شوید.
این مقاله هم برای عکاسی با گوشی های هوشمند نوشته شده و هم عماسی با دوربین های DSLR پیشرفته.

با پارس لیست همراه باشید.

باید بر روی لوازم عکاسی سرمایه گذاری کنید.

برای خرید لوازم عکاسی چه برای گوشی هوشمند خود و چه برای دوربین DSLR نیاز به لوازم گرانقیمت ندارید. فقط داشتن بعضی لوازم اولیه به میزان کافی قدرت عکاسی شما را بسیار بالا میبرد. هرچند که استفاده از دوربین گوشی های تلفن هوشمند در موارد ضروری برای عکاسی حرفه ای جوابگو هستند ، ولی داشتن لوازمی مانند فلاش LED برای آیفون (نور یکی از مهمترین عوامل عکاسی است) و یک رفلکتور (Reflector) و یک دیفیوزر (Desfuser) که قیمتی کمتر از یک میلیون تومان برای دوربین های DSLR دارند میتواند شما را به یک عکاس حرفه ای بدل کند. اصول و نیاز های اولیه کارآمد تر از لوازم گرانقیمت هستند.

باید در سه سطح (Level) مختلف عکاسی کنید.

عکاسی حرفه ای از خوراکی ها و غذاها در سه سطح مختلف انجام میگیرد ; مستر شات (Master Shot) که به آن عکس سطح سه گفته میشود ، مدیوم شات (Medium Shot) که به آن عکس سطح دو میگویند و در آخر کلوزآپ شات (Close-Up Shot) یا عکس سطح یک که به شما امکان میدهند که داستان رستوران و غذای خود را در یک عکس به طور کامل در ذهن مشتری تصویر کنید.

سطح سه : مستر شات

سطح سه : مستر شات
در عکس سطح سه تمرکز صرفاً بر روی غذا نیست. در این سطح عکس علاوه بر غذای سرو شده ، برند شما و داستان پشت آن غذا نیز نمایش داده میشود. از نور های مختلفی استفاده کنید. نمایش اقلامی مانند میز خاص در تصویر بالا و یا قاشق و چنگال و یا قسمتی از دکور رستوران نشان دهنده داستان این غذا و برند شما است. به علاوه استفاده از اقلام خاص رستوران شما در عکس مانند میز و صندلی ها و یا دکور ، عکسی خاص و منحصر به فرد از این نوع غذا را به مشتری ارائه میکند.

سطح دو : مدیوم شات

سطح دو  : مدیوم شات عکس سطح دو یا مدویم شات ، بیشتر از سطح سه بر روی غذا متمرکز است ولی باز هم قسمتی از مواردی که در غذا تاثیر دارند ولی جزئی از غذا نیستند نمایش داده میشوند. مانند بشقاب کریستالی که در عکس بالا میبینید. این موارد اضافی بهتز است شامل موارد خاصی مانند سطح میز ، شکل قاشق چنگال و یا قسمتی از منوی رستوران و کافه و کسب و کار شما باشند.
سطح دو  : مدیوم شات این عکس نشان دهنده بک شیک به همراه منوی کسب و کار و مقداری از محیط کافه است که به بیننده احساس محیطی راحت و خودمانی را القا میکند.

سطح یک : کلوز آپ شات

سطح یک : کلوز آپ شات عکس های سطح یک عکس های تحریک کننده و پولساز کسب و کار شما هستند و صرفاً بر روی خوراکی تمرکز دارند بدون هیچ گونه اقلام اضافی مانند سطح دو و سطح سه. برای این مدل عکس ها ، کمال گرا و سخت گیر نباشید. بیننده نیاز به عکس بی نقص ندارد ، بلکه کمی به هم ریختگی ، احساس واقعی بودن و اصالت خوراکی را نشان میدهد. مشتری با کمی پنیر آب شده بر روی برگر و تعداد قطره روغن گوشت برگر بیتشر تحریک میشود تا با یک برگر که همه چیز مانند پلاستیک براق بر روی هم قرار گرفته باشد. اگر خوراکی که از آن در حال عکس گرفتن هستید بیش از حد معمول مرتب و منظم باشد به مشتری احساس غیر واقعی بودن عکس را منتقل میکند.
در این سطح تلاش کنید عکس کمی ایراد نیز داشته باشد.نتیجه مطلوب تر خواهد بود.

باید (بهتر است ) از نور طبیعی استفاده کنید.

مهترین نکته در عکاسی نور مناسب است. نور نا مناسب فوراً فریاد میزند که عکاس آماتوراست!!
نور طبیعی راحت ترین راه برای اطمینان از اشتها آور بودن خوراکی های درون تصویر شماست. هم میتوانید از نور روز در فضای بیرون استفاده کنید و هم میتوانید در فضای داخل با کمک نور طبیعی عکس های مناسبی داشته باشید. نور طبیعی بجز در روزهای بسیار گرم تابستان ، نوری فراگیر برای نمایش جزییات کافی از خورکی مورد نظر است.
اگر در فضای باز عکس میگیرید این کار را در سایه انجام دهید. گرفته عکس در معرض نور خورشید نقاط زیادی را روشن میکند که نتیجه آن سردرگمی بیننده است که متوجه نقطه تمرکز عکس نمیشود ولی عکس در سایه توجه را به نقاطی از عکس که در سایه قرار گرفته است جلب میکند.
اگر به نور طبیعی روز دسترسی ندارید استفاده از یک رفلکتور (Reflector) و یک دیفیوزر (Desfuser) میتواند جایگزین مناسبی باشد. نور دهی نباید از روبرو و نباید از مرکز غذا و خوارکی باشد بلکه باید از کنار ها صورت گیرد و دوربین باید سی سانتیمتر از غذا دورتر و شصت سانتی متر از غذا بالاتر باشد. اگر از رفلکتور استفاده میکنید مطمئن شوید که دقیقا روبروی منبع نور قرار بگیرد.

نباید از فلاش دوربین استفاده کنید.

فلاش دوربین های عکاسی و دوربین های گوشی های هوشمند به معنای واقعی عکس را کاملا خراب میکنند. هرکجا در عکس نقاط سفید باشند بسیار پررنگ و درشت و هرکجا کمی تیرگی و یا رنگ غیر از سفید باشد رنگی مرده بوجود می آید. اصلاً از فلاش استفاده نکنید. نکن برادر من.!!! نکن !!

باید از زوایای مختلف عکاسی کنید.

تا میتوانید از زوایای مختلف عکاسی کنید تا به نتیجه مطلوب برسید. قانون استفاده از گرید (Grid) را از یاد نبرید که میگوید : " مرکز توجه عکس شما باید در تقطع ها و یا در مرکز عکس قرار گیرد. البته این بیشتر یک پیشنهاد است تا یک قانون.
از فوکوس بر روی هدف اصلی نیز غافل نشوید. فوکوس باید همیشه بر روی هدف اصلی عکس قرار گیرد.

نباید هدف را در مرکز قرار دهید و از روبرو عکس بگیرید.

شاید برای عکاسان آماتور حضور هدف در مرکز عکس یک قانون باشد ولی برای عکاسی از غذا و خوراکی خیلی ایده جالبی به نظر نمی رسد. حقیقتاً این کار از بار هنری عکس کم میکند و با ایجاد احساس قرینگی از طبیعی بودن آن میکاهد.

باید از عکاسی لذت ببرید.

عکاسی یک کار هنری و لذت بخش است. باید از آن لذت ببرید ت بتوانید عکس های زیبایی بگیرید. تا میتوانید عکس بگیرید و سعی کنید توانایی های مختلف خود در زمینه عکاسی را به چالش بکشید.
شما دیگر آماتور نیستید. از کلنجار رفتن با امکانات مختلف و روبرو شدن با چالش های عکاسی توانایی های شما تقویت میشود. عکس هایی که میگیرد را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و نتیجه آن را بر روی کاربران خود ببینید.

موفق باشید

تیم پارس لیست


علی فرازنده
علی فرازنده
نوشته شده در تاریخ : 24 اردیبهشت 1396 • 10156
برنامه نویس و وبگرد اینترنتی با 11 سابقه وبلاگ نویسی در امور رستوران ها و مغازه و غذا دوستان







Iran Icon
parslist logo


همه حقوق برای ParsList log محفوظ است
  1393-1398