وبلاگ  /  مدیریت مغازه  /  سه نکته برای مدیریت موفق رستوران و کافه

سه نکته برای مدیریت موفق رستوران و کافه

نوشته شده توسط محمد حسین سمر ، 5 فروردین 1396
وبلاگ / مدیریت مغازه
محمد حسین سمر • 5 فروردین 1396 • 7736

سه نکته برای مدیریت موفق رستوران و کافه

مدیریت مغازه

اگر رستوران کافی شاپ و کافه خود را شروع کرده اید و یا در فکر شروع کردن آن هستید این مقاله را بخوانید. این مقاله شامل راهکار هایی برای افزایش موفقیت شما در کسب و کار رستوران و کافه و کافی شاپ و یا هرگونه کسب و کار مرتبط با تغذیه است که به تلاش وبسایت پارس لیست به عنوان راهنمای ابتدایی مدیریت رستوران کافه و کافی شاپ نوشته شده. امیدواریم با به کار گیری این موارد بتوانید کسب و کار پر رونقی داشته باشید.

موفقیت در کسب و کار رستوران ها نیازمند تصمیماتی حیاتی است که فراتر از تصمیمات ساده ای مانند موقعیت مکانی و یا نوع غذا و منو ، اجاره مغازه و یا هزینه های جاری برق و آب و گاز است. یکی از مسائلی که کمتر مورد بررسی قرار گرفته ولی ازاهمیت بالایی برخوردار است غذای شما، کارکنان شما و خود شما هستید. اگر این سه مورد را به درستی انجام دهید میتوانید شاهد موفقیت روز افزون رستوران خود باشید و اگر با روش های نامطلوب به این سه مورد آسیب بزنید راه ورشکستگی کسب و کار خود را هموار کرده اید.

در ادامه به سه مورد مهم و تاثیر گذار میپردازیم که دقت و اجرای صحیح آنها بسیار در موفقیت کسب و کار رستوران کافه و کافی شاپ شما تاثیر گذار خواهد بود.

1. هویت رستوران خود را تعریف کنید

غذا و منوی شما هویت رستوران و کافی شاپ شماست. باید خود را برای مشتریتان به نحوی در غذا های خود تعریف کنید تا مشتری هرگاه یاد شما افتاد شما را با غذایتان به یاد بیاورد و به خودش بگوید " شیشلیک فقط شیشلیک فلان رستوران(نام رستوران شما)" و یا "شیر پسته فقط ......."!!!!

هنگامی که در تلاش برای پیش افتادن از رستوران ها و کافه های رقیب خود هستید شکست در تعریف هویت رستوران شما شکست بزرگی را به دنبال خواهد داشت. فرض کنید که شما یک رستوران ایتالیایی هستید و با توجه به این که رستوران ها ایتالیایی زیادی در تهران در حال تاسیس هستند شما باید برای رقابت با آنها چیز جدید و متفاوتی را ارائه کنید تا بتوانید در این بازار به موفقیت برسید.

چگونه هویت رستوران خود را تعریف کنید؟؟

·

منحصر به فرد باشید

. توجه مشتریان را به رستوران خود با "غذای خاص" جلب کنید. اگر بتوانید غذایی جدید ارائه کنید که چه بهتر. اگر هم غذای جدید در ذهن ندارید حتی درست کردن یک غذای عمومی و رایج با 10% کیفیت بهتر نیز میتواند یک معرفی عالی از هویت رستوران و کافه شما باشد. نمونه های غذا های جدید در رستوران های ایران در رستوران های مدرن ایرانی در سال 1393 (پلو ته دیگی و استیک) و پیتزا سال 1360 است که هردو از موفقیت های بزرگ در زمان خود هستند.

·

از محلی های خرید کنید.

سعی کنید با خرید موارد مورد نیاز خود از کسب و کار های محلی و نزدیک خود (البته اگر وجود دارند) مواد تازه و با کیفیت رو در برنامه زمانی مناسب خریداری کنید. با این کار هم به کسب و کار های نزدیک خود کمک کرده اید و هم به نوعی برای کسب و کار خود تبلیغات رایگان محلی انجام داده اید. مغازه های اطراف شما از این که شما هر روز از آنها در حجم های بیرگ خرید میکنید خوشحال میشوند و آن را نشانه موفقیت شما در کسب و کار شما میدانند و هرکجا صحبتی به میان بیاید که فلان رستوران موفق است از شما نام میبرند.

·

سرآشپز خوب استخدام کنید.

با خرید بهترین و تازه ترین مواد اولیه ولی نداشتن سرآشپز ماهر، نمیتوانید به نتیجه مطلوب برسید.سر آشپز ماهر در رستوران و کافه شما ساده ترین مواد اولیه را به بهترین نحو آماده و سرو میکند و یک سر آشپز ناشی بهترین مواد اولیه شما را نیز به ضایعات تبدیل میکند. هزینه برای یک سرآشپز ماهر یک سرمایه گذاری بسیار سود آور است و نه یک هزینه.

2. کارکنان منحصر به فرد.

برای تمامی کسانی که در رستوران و یا کافه شما کار میکنند رفتار صحیح و جذاب برای مشتری یکی از ملزومات کار رستوران داری است. از ساده ترین کار های رستوران خود تا بالاترین مدیر، کسانی را استخدام کنید که علاوه بر تجربه های مناسب، انگیزه و هیجان کافی برای شغل خود داشته باشند ، احساس مسئولیت برای مشتری را جدی بگیرند و روحیه کار های تیمی داشت باشند.

تجربه مشتری از دو عامل در رستوران تشکیل شده : کیفیت غذا و برخورد پرسنل. این دو باید با هم در تناسب باشند. اگر غذایی عالی ارائه کنید ولی برخورد کارکنان مناسب نباشد مشتری هر کجا که از رستوران شما صحبت کند خواهد گفت : "غذای عالی و پرسنل بی ادب"!!! و یا ار عباراتی دیگر استفاده کند مانند :" غذای حرفه ای پرسنل آماتور"!!!البته اگر بخواهد با ادب و نزاکت برخورد نکند که دیگر هیچ. سابقه کاری خود را از دست رفته بدانید. شاید در صفحه کسب و کار شما در پارس لیست نظرات خود را بازتاب کند و یا در صفحات اجتماعی دیگر.

چگونه کارکنان منحصر به فرد داشته باشید؟؟

·

دستور رفتار و دستور کار.

برای رفتار های کارکنان خود و نوع برخورد آنها با مشتری دستور رفتاری داشته باشید. مثلا از کارکنان بخواهید در قبال رفتار بد و یا صدای بلند مشتری رفتاری استاندارد و از پیش تعیین شده از خود نشان دهند نه آنکه با جر و بحث کردن با مشتری جلوی دیگر مشتری های شما ، به رفتار ناشایست او مهر تایید بزنند. فراموش نکنید که این دستورالعمل رفتاری باید به روز باشد و جدی گرفته شود. از کارکنان خود بخواهید در هر شرایطی به رفتار سازمانی و دستور رفتار خود پایبند باشند.

·

آموزش کارکنان.

از آموزش صحیح کارکنان خود اطمینان حاصل کنید. میتوانید آنها را در دو مرحله آموزش دهید : مرحله اول : پیش از شروع به کار ، ملزومات شغلی و شرح وظایف را به آنها کاملا تفهیم کنید و مرحله دوم : در حین انجام کار به کیفیت آنها نظارت کنید و ایرادات کار آنها را به آنها گوشزد کنید تا کیفیت مناسبد در خدمات شما به شما ارائه کنند. همین طور آنها را در موقعیت های مختلف قرار دهید و به صورت دوره ای آنها را در پست های دیگری جابه جا کنید تا اگر لازم شد در مواقع اضطراری که در پستی نیاز یه نیروی بیشتری دارید از آنها استفاده کنید.

·

نظرات کارمندانتان را جدی بگیرید.

حضرت علی (ع) میفرمایند : "کسی که با مردم مشورت میکند در عقل آنها سهیم میشود". به نظرات کارمندانتان با دقت گوش دهید. آنها چشم و گوش و دست های شما در انجام کار ها هستند و میتوانند با مطرح کردن موانعی که با آنها روبرو هستند به درک بهتر شما از کسب و کارتان کمک کنند. رفع موانع کاری آنها ، به بهبود شرایط کسب و کار رستوران و کافه شما می انجامد. نظرات آنها را جدی بگیرید.

3. هویت و سابقه کاری حرفه ای برای خود بسازید.

این نکته را آویزه گوش خود کنید :

رستوران ها شکست نمیخورند، صاحبان رستوران ها و کافه ها شکست میخورند.

لطفاً این جمبه را چندین بار تکرار کنید :

رستوران ها شکست نمیخورند، صاحبان رستوران ها و کافه ها شکست میخورند.

متاسفانه این یک حقیقت تلخ است. هر اتفاقی که در رستوران و کافه شما می افتد نتیجه تصمیمات شما به عنوان صاحب کسب و کار است. مسئولیت آن را به عهده گرفته و از آن درس بگیریدو در مراحل بعد از این شکست ها استفاده کنید. هر اتفاقی در کسب و کار شما مستقیما در زندگی شما تاثیر گذار است پس آن را جدی بگیرید و سابقه کار خود را تقویت کنید.

چگونه سابقه کاری حرفه ای برای خود بسازیم؟

·

خود آزمایی.

انتقاد از خود یکی از سخت ترین کار هاست ولی نتیجه آن همیشه به پیشرفت شما کمک میکند. به عنوان مربی و رهبر یک گروه باید خود را در معرض انتقاد و بررسی همیشگی قرار دهید مخصوصا از طرف خودتان. این کار باعث افزایش کیفیت شما میشود.

·

نظر کارمندان خود را جویا شوید.

ازآنها بخواهید کارشما را بررسی و نقد کنند و موانعی که با آنها روبرو هستند را به شما نشان دهند. نظر صادقانه آنها را جویا شوید و به آنها اطمینان دهید که نظر صادقانه آنها همیشه محترم شمرده میشود. فراموش نکنید که گارسون ها و سالن کار ها نظرات مهمتری دارند تا مدیر رستوران شما. چون آنها با موارد بیشتری درگیر هستند و نظرات بهینه تری دارند. از نظرات مشتریان خود نیز غافل نشوید. بهترین را برای بهبود رضایت مشتری برآوردن نظراتی است که اکثر آنها روی آن اتفاق نظر دارند.

·

به رشد کسب و کار فکر کنید.

همیشه راه هایی برای گسترش کسب و کار وجو دارند. به آنها فکر کنید و از کارمندان و کارکنان خود در این مورد نظرخواهی کنید. حتماً از راهنمایی ها و پیشنهاد های آنها شگفت زده خواهید شد.

یک ضرب المثل ژاپنی میگوید " موفقیت تشکیل شده از هفت بار به زمین خوردن و هشت بار برخاستن است".

خود را برای پیروزی آماده کنید.



موفق باشید

تیم پارس لیست


محمد حسین سمر
محمد حسین سمر
نوشته شده در تاریخ : 5 فروردین 1396 • 7736
مهندس آی تی و وبلاگ نویس در امور مرتبط با راه اندازی رستوران و مدیریت کسب و کار های کوچک.







Iran Icon
parslist logo


همه حقوق برای ParsList log محفوظ است
  1393-1398