وبلاگ  /  مدیریت مغازه  /  چگونه رستوران و کافه خود را رایگان تبلیغ کنیم؟

چگونه رستوران و کافه خود را رایگان تبلیغ کنیم؟

نوشته شده توسط محمد حسین سمر ، 3 خرداد 1396
وبلاگ / مدیریت مغازه
محمد حسین سمر • 3 خرداد 1396 • 14452

چگونه رستوران و کافه خود را رایگان تبلیغ کنیم؟

مدیریت مغازه
یکی از باورهای غلط درباره رستوران و کسب و کار های مرتب با تغذیه این است که : "رستوران اگر راه اندازی شود مشتری اینجا صف میکشد و خود به خود به اینجا جذب میشود." این یکی از رایج ترین اشتباهات کورکورانه در این کسب و کار است. بازار رستوران ها و کافه ها در ایران هر روز شاهد کسب و کار های موفق و شکست خورده متعددی است که با طبیعت بازار بی رحم تغذیه آشنا میشوند و متوجه میشوند که نمیتواند موفقیت را به شانس واگذار کرد.در این مقاله به شما راهکار هایی را معرفی میکنیم که با روش هایی موفق و بهینه کسب و کار خود را به رایگان تبلیغ کنید.
یکی از باورهای غلط درباره رستوران و کسب و کار های مرتب با تغذیه این است که : "رستوران اگر راه اندازی شود مشتری اینجا صف میکشد و خود به خود به اینجا جذب میشود." این یکی از رایج ترین اشتباهات کورکورانه در این کسب و کار است. بازار رستوران ها و کافه ها در ایران هر روز شاهد کسب و کار های موفق و شکست خورده متعددی است که با طبیعت بازار بی رحم تغذیه آشنا میشوند و متوجه میشوند که نمیتواند موفقیت را به شانس واگذار کرد.در این مقاله به شما راهکار هایی را معرفی میکنیم که با روش هایی موفق و بهینه کسب و کار خود را به رایگان تبلیغ کنید.
با پارس لیست همراه باشید.

1. قشر هدف خود را بشناسید.

یکی از اولین موارد برای تبلیغ رایگان کسب و کار شما ، شناخت مشتری های هدف شماست. به محض این که شما مشتری هدف خود را شناختید راه های جذب و تبلیغات برای آنها بسیار برای شما هموار و روشن خواهد شد.
همه مشتری ها در یک طبقه بندی نیستند.
سعی کنید با سوالاتی مانند سوالات زیر ابتدا مشتری های خود را بشناسید تا در مراحل بعدی بتوانید در تعیین سیاسیت های تبلیغاتی خود از این اطلاعات استفاده کنید.
• آیا مشتریان شما افرادی سحرخیز هستند که صبح زود برای رفتن به سر کار از رستوران شما استفاده میکنند؟؟
• آیا مشتریان شما در زمان های پخش فوتبال و مسابقات ورزشی به کافه ها و رستوران ها می آیند تا کمی از هیجان خود را در پای تلویزیون های کافه و رستوران شما تجربه کنند؟
• رده سنی و رده شغلی مشتریان هدف شما چگونه است؟؟ آیا با قشر اداری در منطقه اداری سر و کار دارید که در زمان های اداری مشتری شما هستند و یا با خانواده هایی که در شب های تعطیل برای گردش و تفریح به رستوران و کافه شما می آیند؟؟
این سوالات به شما در شناسایی قشر هدف کمک میکنند. سعی کنید تا میتوانید نسبت به این سوالات دقیق باشید. جواب این سوال ها اولین قدم درست به سمت تبلیغات رایگان شماست.

2. وبسایت اینترنتی داشته باشید.

از هر پنج نفر ، چهار نفر در اینترنت درباره رستوران شما جستجو میکند ، وبسایت شما شعبه رستوران و کافه شما در منزل و محل کار مشتری های شماست.

جستجوی اینترنتی یکی از راحت ترین و در دسترس ترین روش ها برای جمع آوری اطلاعات درباره رستوران و کافه هاست. مشتریان برای به دست آوردن اطلاعاتی مانند " آدرس ، منو وقیمت ، نوع غذا و سرویس " در اینترنت جستجو میکنند و به وبسایت شما برای ارائه تمامی این اطلاعات نیاز خواهد بود. بهتر است برای ارائه اطلاعات ضروری درباره کسب و کار خود حضور اینترنتی فعالی داشته باشید.
خوشبختانه داشتن یک وبسایت معقول و مناسب رایگان شدنی است و در مواردی هم قیمت بسیار پایینی در حدود پانصد هزارتومان خواهد داشت. البته در موارد بسیار زیادی شرکت هایی وجود دارند که وبسایت شما را به رایگان برای شما می سازند. مانند ایران فود که از فروش آنلاین شما که در وبسیات خود انجام میدهید درصد کمی با شما شریک میشوند. چیزی حدود 5%.
در وبسیات رستوران و کافه خود نمایش اطلاعات زیر ضروری و بسیار مورد نیاز است :

2.1. منو و قیمت :

تمامی خوراکی ها و غذاهای خود را در منوی خود در وبسیات قرار دهید چون منو مهمترین دلیل حضور کاربران در وبسایت شماست.

2.2. درباره ما :

اطلاعات دوستانه ای به مشتریان خود بدهید. در چند خط توضیح دهید که چگونه این کسب و کار را راه اندازی کرده اید و مواد اولیه تازه خود را برای مشتری توضیح دهید . از تیم کاری خود بگویید و این که چند سال است که در این کسب و کار هستید. تمامی این اطلاعات باعث ارتباط عاطفی مشتری با رستوران و کافه شما میشود.

2.3. جشن ها و مهمانی های ویژه :

با برگزاری مهمانی های ویژه مشتریان قدیمی رستوران وکافه خود ، میتوانید آنها را به تبلیغات برای خود وادار کنید. مشتریان شما با دوستان خود از میزان رضایت از کسب و کار شما خواهند گفت و آنها را به سمت رستوران و کافه شما راهنمایی میکنند. زمانی را در سال برای این مهمانی ها در نظر بگیرید و آن زمان ها را در وبسایت خود اعلام کنید.

2.4. ساعات کاری :

زمانهای باز و بسته بودن یکی از مهمتری عوامل در جذب مشتریان است.

2.5. نقشه :

جانمایی بر روی نقشه گوگل بهترین انتخاب است. یک ویجت از نقشه گوگل بر روی وبسایت خود قرار دهید که مسیر دسترسی و جانمایی کسب و کار شما را به متشریان شما نشان دهد. درمواردی حتی یک کروکی ساده از محل کسب و کار شما که با نشان دادن چهار راه های شلوغ و یا اتوبان های نزدیک و یا نقاط معروف نزدیک به کسب و کار شما میتواند راهنمایی مناسب برای یافتن شما توسط مشتری باشد.

2.6. رزور آنلاین :

اگر امکان رزور دارید ، شماره ای در وبسایت خود قرار دهید که مشتریان با تماس با آن رزرو خود را انجام دهند و یا اگر امکان رزرو آنلان دارید دسترسی به آن را برای مشتریان خود آسان کنید.

2.7. نمایش عکس ها :

عکس هایی از غذا های خود و مهمانی های انجام شده در رستوران و کافه خود در وبسایت قرار دهید . این عکس ها نشان دهنده فعالیت بالا و مناسب شما در ذهن مشتری است.

2.8. شبکه های اجتماعی :

از وبسایت خود لینک دسترسی به تمامی شبکه های اجتماعی خود قرار دهید. مانند اینستاگرام و تلگرام.

3. وبسایت های آنلاین مرجع کسب و کار ها

امروزه اینترنت کتاب اول را تبدیل به صفحات آنلاین مرجع کسب و کار ها کرده است. وبسایت هایی مانند پارس لیست , فور اسکوئر , فیدیلیو , تبدیل مراجعی برای بررسی نظر مشتری های رستوران ها و کافه ها هستند که کسب و کار های مختلف را به رایگان در صفحات خود نمایش میدهند. وبسایت هایی مانند پارس لیست ، فیدیلیو ، زود فود ، چیلیوری و ریحون وبسایت هایی برای یافتن رستوران ها و کافه های مورد نظر هستند. کسب و کار خود را در آنها ثبت کنید و حضور اینترنتی خود را افزایش دهید.
وبسایت هایی مانند پارس لیست ، فیدیلیو ، زود فود ، چیلیوری و ریحون وبسایت هایی برای یافتن رستوران ها و کافه های مورد نظر هستند. کسب و کار خود را در آنها ثبت کنید و حضور اینترنتی خود را افزایش دهید.

4. عضو اتحادیه خود باشید.

در تهران اتحادیه های مختلفی برای کسب و کار های مختلف مرتبط با تغذیه وجود دارد که بهتر است آنها را بشناسید :

اتحادیه رستوران ها : برای رستوران داران و کسانی که غذای خود را برای مشتری در بشقاب سرو میکنند.
اتحادیه اغذیه فروشی ها : برای پیتزا برگر و فست فود و انواع غذا های مرتبط.
انحادبه آب میوه ،بستنی و کافی شاپ : برای کافی شاپ ها و آبمیوه و بستنی فروشان .
اتحادیه کبابی ها و حلیمی ها : برای تمامی کبابی ها و حلیمی ها

عضو اتحادبه بودن هزینه بسیار پایینی دارد و از بهترین روش های رایگان برای تبلیغات شماست که از بسیار از روش های تبلیغات رایگان کارآمد تر و مهمتر است. مزایای آن هم به قرار زیر است :

4.1. اعتبار خود را در نظر همکاران و مشتریان خود افزایش داده اید. عضو یک سازمان خصوصی یا دولتی به عنوان اتحادیه نشان دهنده میزان پایبندی به قوانین و نظم در کسب و کار شماست . هم در دید مشتری و هم در دید همکاران شما.

4.2. حضور خود را در دید همکاران و کسب و کار های جانبی به نمایش گذاشته اید. حضور در اتحادیه های مرتبط کسب و کار شما را در روزنامه ها و انواع فهرست های ارائه شده توسط اتحاده قرار میدهد و از شما در مکان های مختلفی نام برده میشود. این موضوع باعث حضور پررنگ تر و امکان بهینه سازی ارتباطات و افزایش سود آوری شماست.

4.3. امکان همکاری با کسب و کارهای مرتبط مانند تامین کنندگان را بهبود بخشیده اید. با حضور در اتحادیه های مرتبط ، تامین کنندگان مواد غذای شما میتوانند شما را راحت تر پیدا کنند و مواد اولیه مورد نیاز شما را با قیمت های بهتری در اختیارتان بگذارند که این موضوع باعث سود آوری بیشتری برای شما می شود.

5. توجه دیگران را به خود جلب کنید.

آیا رستوران شما سالگرد خود را جشن میگیرد و در سالگرد خود غذاهای رایگان و یا متفاوتی ارائه میکند؟ اگر جواب شما بلی است ، این یکی از بهترین روش ها برای تبلیغ رایگان کسب و کار شماست. ولی برای تاثیر گذاری مناسب باید برنامه های ویژه خود را به گوش دیگران برسانید و توجه آنها را با روش های خلاقانه به سمت خود جلب کنید.
اینستاگرام و تلگرام دو تا از بهترین ابزار ها برای این امر است.

6. با مشتری خود در ارتباط باشید.

بهترین روش برای تبلیغات در تماس بودن با مشتری های رستوران و کافه به صورت شخصی است که میتوانید ازطریق اینترنت با گوشی موبایل و یا کامپیوتر انجام شود . همینطور میتوانید یک فرم رضایت مشتری بسازید و در اختیار مشتری های خود قرار دهید تا هم نسبت به رضایت آنها از کیفیت خوارکی ها و سرویس اطلاع داشته باشید و همزمان آدرس های ایمیل ، نام و تلفن های آنها را جمع آوری کنید تا برای ارسال اس ام اس های تبلیغاتی از آنها استفاده کنید. میتوانید برای جذب مشتری برای تولد مشتری خود و یا سالگرد ازدواجش او را به رستوران و کافه خود دعوت کرده و خدماتی شامل تخفیف به او ارائه کنید.

7. با کسب و کار های مرتبط با خود همکاری کنید.

شبکه ای از تبلیغات محلی را میتوانید با همکاری کردن با کسب و کار هایی که مشتری های یکسانی دارید راه اندازی کنید.
برای مثال شما یک آبمیوه فروشی هستید در نزدیکی یک باشگاه بدنسازی. به مشتریان آن باشگاه تخفیف 10% بدهید و از باشگاه ورزشی بخواهید که به ورزشکاران خود اطلاع رسانی کند که شما به آنها تخفیف میدهید. با این روش مشتریان آبمیوه فروشی شما از باشگاه ورزشی مطلع میشوند و هم مشتریان باشگاه ورزشی به آبمیوه فروش شما می آیند. این یک شبکه تبلیغات محلی با کسب و کار های مرتبط با شما به صورت رایگان است.

8. در فضا و مکان های مختلف حضور داشته باشید.

در نمایشگاه های مرتبط با غذا ، در مسابقات قهوه و باریستو و کیک و شیرینی پزی و در کمپین های اینترنتی حضور پر رنگی داشته باشید. مشتری با دیدن برند شما در میان مسابقات ، بی اختیار از طرفداران شما خواهد شد. این روش مدت زیادی توسط کافی شاپ های معروف تهران مانند کافه پستو انجام شده و همیشه نیز نتایج مناسبی در بر داشته است.

9. شبکه های اجتماعی خود را تقویت کنید.

یکی از تاثر گذارترین و مهمترین روش های رایگان برای تبلیغات اینترنتی در دنیا استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی است.
از هر چهار نفر یک نفر هر روز هفته زمان خود را در شبکه های اجتماعی میگذارند و تعداد این کاربران معادل چهار میلیارد و دویست میلیون نفر در روز است که از وسیله شخصی خود مانند گوشی موبایل استفاده میکنند . از این فرصت استفاده کنید و با حضور در شبکه های اجتماعی که در دسترس همگان است ، به راحتی سهم خود را از این افراد افزایش دهید.

9.1. اینستاگرام

پیش از این در مقاله راهنمای اینستاگرام برای رستوران و کافه موارد اساسی و مهم را درباره ساخت و راه اندازی اینستاگرام برای رستوران ها و کافه ها شرح دادیم. . هرعکس به اندازه هزار کلمه می ارزد و اینستاگرام گواه این ادعاست. با داشتن 90% کاربران 35 سال و جوانتر ، اینستاگرام بهترین مکان برای جذب مشتریان جدید با اضافه کردن عکس و فیلتر های مناسب است.

9.1.1. نکته اول : کمپین های اینتستاگرام برای معرفی و تبلیغات کسب و کار خود از کمپین های اینستاگرام استفاده کنید. از کاربران بخواهید که با یکی از محصولات ، غذا ها و یا در محیط رستوران و کافه شما عکس بگیرند و حساب اینستاگرام شما را در آن تگ کنند و هر ماه با قرعه کشی و یا هر روشی که خود صلاح میدانید به آنها جوایز و تخفیف هایی بدهید. مستر تیستر مدتها این کار را انجام داده و یکی از بهترین روش ها برای جذب کاربران و تبلیغات رایگان در این روش است.

9.1.2. نکته دوم : لینک از صفحه اینستاگرام خود به وبسایت و یا کانال تلگرام خود لینک بدهید تا کاربران به راحتی وارد صفحات دیگر اینترنتی شما شوند.

9.2. تلگرام

9.2.1. کانال : از بهترین روش ها برای اطلاع رسانی . میتوانید حتی کمپین های اینستاگرام خود را در کانال تلگرام خود معرفی کنید و حتی کمپین های خود را در کانال تلگرام راه اندازی کنید و در پایان کمپین به کاربران برتر جوایزی بدهید. مانند کمپین های اینستاگرام.
9.2.2. چت : لینکی در وبسایت خود یا شماره ای در اینستاگرام خود برای ارتباط چت از طریق تلگرام قرار دهید. مشتری میتواند با خیال راحت همیشه و در همه جا با شما تماس بگیرد و سوالات خود را بپرسد و یا نظرات خود را با شما در میان بگذارد.


موارد توضیح داده شده در این مقاله با هدف بازاریابی رستوران و کافه و آبمیوه و بستنی فروشی و هرگونه کسب و کار های مرتبط با تغذیه نوشته شده است. با استفاده از موارد قید شده در این مقاله مشتریان بیشتری را با کمترین هزینه با تبلیغات خود آشنا کنید.


از روش هایی مانند میهمانی های ویژه اعضاء ، عضویت در اتحادیه های مرتبط و ارتباط مستقیم با مشتریان برای تبلیغات حداکثری رایگان استفاده کنید. از آنجایی که 46% از کاربران اینترنتی از شبکه های اجتماعی برای تصمیم گیری در مورد رستوران و کافه استفاده میکنند ، باید با استفاده از شبکه های اجتماعی تمام تلاش خود را برای جذب حداکثری مشتریان به کار ببرید.


تبلیغات از معدود فعالیت هایی است که هزینه بالاتر بدون استراتژی درست کارآمد نخواهد بود.

موفق باشید

تیم پارس لیست


محمد حسین سمر
محمد حسین سمر
نوشته شده در تاریخ : 3 خرداد 1396 • 14452
مهندس آی تی و وبلاگ نویس در امور مرتبط با راه اندازی رستوران و مدیریت کسب و کار های کوچک.







Iran Icon
parslist logo


همه حقوق برای ParsList log محفوظ است
  1393-1398